آقای پیبادی نام سگی است که از ابتدای تولدش نبوغ و استعدادی ذاتی دارد که مسیر زندگی او را از دیگر حیوانات خانگی جدا می کند، استعدادی که باعث میشود بهجای اینکه انسانی نگهداری و سرپرستی این سگ را بر عهده بگیرد، این پیبادی باشد که در کنار خدمات علمی شایستهاش به بشر وقت خود را صرف نگهداری و تربیت یک پسربچه انسان کند. بچهای به نام شرمن که پیبادی او را بر سر راه یافته است. این ماجرا در چند دقیقه ابتدایی فیلم روشن می شود تا فیلم مجال یابد یک داستان ماجراجویانۀ اکشن را در زمان باقی مانده فیلم روایت کند. داستان سفر به زمانهای مختلف با ماشین زمان، برای بازگرداندن دوست و همکلاسی شرمن، دختری به نام پنی، که با بازیگوشی خود را به زمان مصر باستان برده است. پیبادی قصد دارد برای جلوگیری از جدایی شرمن از خودش توسط دادگاه، رضایت خانواده پنی را که شاکی او در پروندهای حقوقی هستند به دست بیاورد و برای این کار از هیچ تلاشی فروگذار نیست. حتی به هم ریختن زمان و نظم جهان برای بازگرداندن دختر بازیگوش آنها و پسر خواندهاش شرمن...
اقتباسی اورجینال از داستانی قدیمی!
آقای پیبادی و شرمن خط اصلی داستان خود را وامدار یک سریال قدیمی تلویزیونی به نام راکی و دوستان است. مجموعهای که در طول چند سال اقتباسهای فراوانی از آن در دنیای فیلم و انیمیشن شده است که اکثراً نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند و همیشه مهجور باقی ماندهاند. اما آقای پیبادی و شرمن را باید اقتباسی دانست که به به معنای واقعی اورجینالتر از فیلم اولیه از کار درآمده است و خود میتواند منبع الهام بخشی برای بسیاری از فیلمها باشد. اما همچنان آقای پیبادی چه از حیث شخصیتهای داستانی و چه خط سیر داستان اثری اقتباسی است و نمیتوان آن را در جرگۀ آثار مستقل اورجینال بررسی کرد، اتفاقی که میتواند برای فیلمنامۀ نسبتا جا افتادۀ فیلم یک موقعیت باشد تا خود را در میان دیگر آثار اقتباسی سینما مطرح کند. چیزی که مهم است این است که شرکت بزرگ انیمیشن سازی مانند دریم ورکس با تیمهای متخصص فیلمنامه و ایده پردازی و ساخت رویا و خیال بازهم در میان آثار پیشین سینما حتی در طیف ضعیفشان جست و جو میکند و نمیگذارد تا ایدههایی که با ساختی ضعیف شانس خود را از دست دادهاند برای همیشه فراموش شوند. درسی که میتواند برای سینمای پویای ما مفید و پر فایده باشد. سینمایی که با وجود درخششهای ناگهانی و کم دوام همچنان از نبود ایدههای جذاب و فیلمنامههای درست رنج می برد. این اثر میتواند ثابت کند که یک ایدۀ ناب هیچگاه از بین نمیرود و میتواند مانند انرژی از شکلی به شکلی دیگر تبدیل شود!
سفر در زمان، دستمایۀ اکشن و ماجراجویی
تم سفر در زمان و یا ماشین زمان تم داستانی است که میتوان پیشینۀ آن را با تاریخ سینمای تخیلی و ظهور اشخاصی مانند ژرژ مهلیس یکی دانست. ایدهای که همیشه داستانهای اکشن و ماجراجویانه را با خود به داستان آورده و شخصیتها را در چالشهای بزرگ تاریخی آزموده است. فیلمنامه آقای پیبادی و شرمن نیز آگاهانه از این تم قدیمی سود جسته است و بیآنکه در ورطۀ کلیشه بیافتد توانسته بر پایۀ آن ساختاری جذاب و پر کشش را در فیلمنامه طراحی و اجرا کند. فیلمهایی که بر اساس سفر در زمان ساخته شدهاند کم نیستند و میتوان در لیست آنها نام چند اثر انیمیشنی هم یافت، اما با این همه بی شک انیمیشن آقای پیبادی و شرمن در این میان جایگاهی خوب و قابل قبول خواهد داشت چراکه صرف تعریف یک ماجرای اکشن ماجراجویانه توانسته به مفاهیم درست خانوادگی و اجتماعی هم در لایههای زیرین فیلمنامه نفوذ کند و اثری خوب را برای تماشاگر به ارمغان آورد. نکتهای که این انیمیشن را از آثار دیگر انیمیشنهایی در این سطح و با این تم مانند جیمی نوترون و ... جدا می کند همین نفوذ آرام فیلم به مفاهیم خانوادگی و اجتماعی است که به خوبی برای قشر کودک و نوجوان در فیلم درآمده است و از نقاط قوت فیلمنامه محسوب میشود.
دریم ورکس رقیبی قدرتمند برای پیکسار و دیزنی
شرکت دریم ورکس که بعد از کسب جایزۀ اسکار بهترین انیمیشن در سال 2002 در جایگاه سومین شرکت بزرگ تولید آثار انیمیشن جهان حایگاه خود را تثبیت کند حالا پس از گذشت 12 سال از آن روز به رقیبی قدرتمند برای والت دیزنی و پیکسار تبدیل شده است. حضور افرادی مانند استیون اسپیلبرگ و دیوید گفن و جفری کتزنبرگ که در رأس این هرم قرار دارند در به قدرت رسیدن شرکت دریم ورکس نقشی اساسی داشته است، به خصوص اسپیلبرگ که به زعم بسیاری از نشریات مطرح آمریکایی جزو 3 مرد قدرتمند و با نفوذ هالیوود و سینما است. البته در سالهای اخیر شرکت دریم ورکس سیاستی را اتخاذ کرده است که تولیدات انیمیشنی خود را کاهش دهد که باید دید با گذشت زمان چه سیاست سود جویانهای پشت این تفکر نهفته است. نباید فراموش کرد که دریم ورکس سیاست اصلی خود را چه در تولید آثار انیمیشنی و چه فیلم، ترویج یهودیت، افکار ماسونی و سلطه طلبانۀ آمریکا قرار داده است. سیاستی که میتوان رد پای آن را دست کم در 15 سال گذشته در تولیدات مستقل این شرکت جست و جو کرد.
جایگاه سگ در سینمای غرب و هالیوود
در سینمای غرب و اساسی تر از آن فرهنگ اروپایی، آمریکایی سگ جایگاهی ویژه دارد که همیشه در سینما و حتی ادبیات الهام بخش هنرمندان و فیلمسازان بزرگ بوده است. اگر بخواهیم فیلمهایی را که سگ در آنها نقش کلیدی داشته است لیست کنیم به فهرستی طولانی خواهیم رسید که بعضاً نام آثار درخشانی در سینما، انیمیشن و ادبیات در میان آنها جای خواهند گرفت. در همین چند سال گذشته توسط شرکتهای بزرگ انیمیشن سازی بیش از ده فیلم بلند انیمیشن مانند «تیز پا» و «آقای پیبادی و شرمن» تولید شده است که در آنها سگ نقش کلیدی داشته است. این ترویج و تبلیغ در انیمیشن آقای پیبادی و شرمن تا جایی مطرح شده است که در سکانسهای پایانی فیلم و درست در نقطۀ گره گشایی فیلمنامه، همۀ شخصیتهای مطرح تاریخی جهان که از دل زمان و تاریخ بیرون آمدهاند، در دفاع از حقانیت پیبادی برای سرپرستی شرمن، ادعا میکنند که آنها نیز همگی پیبادی هستند و عضوی از خانوادۀ این سگ نابغه. چیزی که ارادت سینما و فرهنگ آمریکایی را به سگ ثابت میکند و آن را به سراسر تاریخ و فرهنگ جهان نیز تعمیم میدهد، تا از مصر باستان گرفته تا شخصیتهایی مانند انیشتین، داوینچی و ملکه انگلیس خود را پیبادی معرفی کنند.
نظرات